söndag 6 februari 2011

Miss Marple i novellform

Om jag får välja en genre som jag hellre läser så är det deckare. Helst ska det vara gamla hederliga pusseldeckare. Jag har som en egen liten utmaning detta år att läsa alla Agatha Christies böcker om Misss Marple i ordning. Nu misslyckades jag redan med en gång eftersom jag fick tag i den andra boken "The thirteen problems" före "The murder at the vicarage", men det får gå bra ändå.

I "The thirteen problems" är det dags för tisdagsklubben att träffas och försöka bräcka varandra med små (och lite större) problem. Givetvis är det ingen som slår Jane Marple och hennes observationsförmåga. Boken är uppdelad i 13 noveller som alla innehåller en gåta. Vissa är bättre än andra men det är en fröjd att läsa riktigt bra deckargåtor på bara några sidor. Jag ångrar mig inte att jag bestämde mig för att läsa alla. Nu måste jag bara få tag i "The murder at the vicarage"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar