lördag 21 december 2013

Tiden där emellan av Maria Dueñas

En tjock bok på närmare 700 sidor där du får följa en kvinna och hennes öde under ett par år. Vissa dagar är detta drömscenariot för mig när jag väljer bok vissa dagar inte. Denna gången passade mig perfekt och jag kröp upp i min fåtölj och flyttade mig tillbaka till mitten av trettiotalets Spanien där Franco kämpade för att få makten.

Sira är en sömmerska som blir blixtförälskad i en man och lämnar det trygga livet i Madrid för Tétouan och blir ganska snart övergiven med en stor skuld att betala. Hon börjar sy upp klänningar och får snart kunder ur det högre societetslivet och börjar göra sig ett namn. Allt medan strider utkämpas i Madrid och fascisterna får ett större övertag. Britterna övertalar henne att bli spion och med en annan identitet åker hon tillbaka till Madrid för att sy kläder till nazisternas fruar.

Boken berättar Siras liv på ett övertygande sätt och det blir aldrig tråkigt trots att boken är så lång. Till grund för boken ligger en brittiskas memoarer, Rosalinda Fox. Rosalinda var älskarinnan till en högt uppsatt fascist som sedan blev Spaniens utrikesminister. Det är detta som jag anser gör boken läsvärd, dess historiska referenser. Okej, allt kanske inte är korrekt men tidsandan och hotet från nazisterna finns där beskrivet på ett bra sätt. Sedan är det intressant att få läsa om Spanien, som ju allt som oftast glöms bort i andra världskriget pga av att de inte hade några direkt strider. Däremot inte att förglömma att Spanien givetvis också påverkades av andra världskriget. Som sagt, en läsvärd skönlitterär bok!

Titel: Tiden där emellan
Författare: Maria Dueñas
Sidor: 689
Förlag: Månpocket
Att köpa: Adlibris

1 kommentar:

  1. Ah var det denna du menade? Den har jag läst. Kanske jag som har ditt ex? Denna var mycket bättre än hennes andra tyckte jag...

    SvaraRadera