onsdag 10 december 2014

Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow av Sara Gruen

I min bokcirkel skulle vi läsa en bok som sedan har filmatiseras, lätt som en plätt tänkte jag, men så var inte fallet. Jag ville ha en bok där jag inte hade sett filmen men där filmen var relativt nyinspelad. Till slut efter ett antal googlingar föll valet på boken ”Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow” som filmatiserades 2011 och fick även i Sverige den engelska titeln ”Water for elephants”. Hade inga större förhoppningar men blev glatt överraskad, en riktigt trevlig bok.

Boken handlar om Jakob Janokowski och utspelar sig i början av 30-talet i depressionens USA. Samma dag som Jakob ska skriva sin sluttenta för att få sin veterinärexamen får han reda på att hans föräldrar har kört av vägen och omkommit. Inte nog med det, hans föräldrar har belånat huset och praktiken och det finns absolut inget kvar. I ren desperation kastar sig Jakob ombord på ett tåg som råkar tillhöra en cirkus. Här får han ett jobb och möter Marlena som han också förälskar sig i, men givetvis uppstår komplikationer.

Vi får följa Jakob och hans nyvunna vänner och fiender på deras resa genom USA. Det är en trevlig bok även om det inte alltid händer så trevliga händelser. Lättläst och en bok man tänker tillbaka på. Efter att jag hade läst boken såg jag filmen som i mitt tycke inte alls var lika bra (och så är det väl oftast). En perfekt bok att läsa över julen.


Titel: Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow
Författare: Sara Gruen
Sidor: 367

Förlag: Bra böcker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar