söndag 16 januari 2011

Giganternas fall av Ken Follett

En av de bästa historiska romanerna jag har läst är Ken Folletts "Makten och svärdet". Den har allt och jag trodde nog inte att jag skulle få en sådan läsupplevelse igen, men jag hade fel. Folletts nya bok "Giganternas fall", en tegelsten på 800 sidor, är precis lika bra!

Denna gång så utspelar sig allt i skuggan av första världskriget och vi får följa människor på olika håll runt om i världen. Familjer från England, Amerika, Ryssland och Tyskland presenteras och det finns ett myller av människor (det blir dock aldrig förvirrande). Samtidigt som dessa fiktiva familjers öde berättas hittar vi även verkliga personer såsom; Churchill, Georg V, Hinderburg och Hitler.

Länder som diskuterar om huruvida det ska bli krig eller inte, högt uppsatta personer som har makt men även den kolbrytaren i Wales och Suffragetten i London presenteras. Det är just detta som gör boken så bra att det är hela samhället som skildras och inte "bara" makten eller de fattiga.

Detta är första boken i en trilogi och jag ser med spänning fram emot de andra två!

1 kommentar:

  1. Boken heter faktiskt "Svärdet och Spiran" och om du gillade den borde du kanske läsa fortsättningen "En värld utan slut"

    SvaraRadera