onsdag 19 januari 2011

Drömmen förde dig vilse av Anna Jansson

Ett nytt fall för Maria Wern och ett nytt fall på Gotland. Ja, så kan man kanske sammanfatta denna deckaren. Efter förra boken om Maria Wern "Först när givaren är död" kände jag att det räckte med deckare om Maria Wern. Jag tyckte om de första i serien , men som så ofta så tröttnar jag på karaktärerna och även en del på mysterierna.
"Drömmen förde dig vilse" gjorde mig ändå positivt överraskad. Det finns ett driv i själva mysteriet som jag har saknat. Visst är det ganska uppenbart vem det är som är boven, men för en gång skull tycker jag inte att det är långsökt. Vad handlar då boken om?Jo, boken börjar med att en trettonårig pojke misshandlas till döds och även Maria Wern blir svårt misshandlad när hon försöker ingripa. Kort därefter hittas en sjuksköterska mördad på ett brutalt sätt. Vad är det som händer? I den här boken får även Marias kollega Erica, stor plats vilket är en tillgång för utvecklingen av seriens karaktärer.
Sammanfattningsvis, en helt okej deckare med gotlandstouch!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar