tisdag 4 augusti 2009

En liten hattaffär på hörnet av Marita Conlon-Mckenna


Ibland är det skönt att bara hänga med i en berättelse utan att tänka för mycket. Jag visste inte riktigt vad En liten hattaffär på hörnet skulle visa sig vara för bok, mer än att jag tilltalades av omslaget. Det visade sig vara en lättsam kärleksroman som kretsar kring Ellie Mathews som ärver en hattaffär. Eftersom hon är utbildad i textil och mode beslutar hon sig för att ta över affären. Det visar sig inte vara det lättaste eftersom ett stort företag vill bygga en galleria på samma gata. Kommer den gamla hattaffären att överleva? Ganska förutsägbart, javisst, men vad som tilltalar mig är charmen i berättelsen och det behov som en del tydligen har efter hattar. (Fullkomligt oförklarligt för mig som aldrig ägt en hatt någonsin.)


Tillbaka in i deckarens värld blir det eftersom jag fick en pocket när jag fyllde år, Ian Rankin, here I come...

2 kommentarer:

  1. Håller med om att boken har ett mycket vackert omslag. Nästan så att man vill rama in det. I övrigt låter det inte som en Helena-bok men det vet du redan. Hoppas du gillar födelsedagsboken. Fick du flera?

    SvaraRadera
  2. Nej, det är ingen Helena bok :)Jag fick faktiskt bara två böcker Rankin och John Ajivide Lindqvists Människohamn. Det är ingen som vågar köpa böcker till mig efterson de tror att jag redan läst dem.

    SvaraRadera