söndag 6 oktober 2013

Robin Hood i alla dess former

Jag har haft en extrem lässvacka och i princip inte läst en enda skönlitterär bok på två månader. Jag skyller på jobbet och på netflix. Mina knep för att komma ur en lässvacka är antingen att läsa ungdomsböcker eller att läsa en faktabok om något som intresserar mig. Denna gång föll valet på "Mannen från Barnsdale" av Dick Harrison, en bok som tar upp Robin Hood och legenden om honom. Boken börjar med att gå igenom de olika legenderna som uppstod på medeltiden och vad som kan vara verkligt och inte. Sedan kommer ett avsnitt om Robin Hood på film som bryter ner filmerna till de olika legenderna. Just detta stycke tycker jag är intressant då jag sett de olika filmerna flera gånger. Sist går han igenom de olika aktörerna i legenden om Robin Hood såsom skurkarna, kvinnorna och de laglösa. Sammanfattningsvis kommer han fram till att även om det är omöjligt att fastställa hans historiska identitet så har en man vid namn Robin Hood levt och verkat i norra England runt 1300-talet.

Efter denna dos fakta hoppas jag nu på att åter kunna ta upp en skönlitterär bok och drömma mig bort till fiktiva världar istället!

Titel: Mannen från Barnsdale
Författare: Dick Harrison
Förlag: Pan
Sidor: 306

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar